• Copii și tineri
  • Părinți
  • Familie
  • ALFs

O săptămână tipică în Green

Începem săptămâna împreună cu toată comunitatea Green. Ne jucăm jocuri de conectare, după care copiii și tinerii facilitează  “Set the week Meeting”: împărtășesc anunțuri care privesc toată comunitatea, planifică sau anunță oferte temporare (care au loc doar în acea săptămână) sau întâlniri de cluburi sau de grupuri de lucru, planifică excursii sau deplasări. 

Miercurea între 12.00 și 13.00, copiii și tinerii facilitează și participă la întâlnirea comunității – “School Meeting“. Responsabilul cu agenda întâlnirii strânge subiectele ce vor fi abordate în întâlnire, responsabilul de menținerea liniștii îi va ajuta pe colegi să mențină un spațiu de ascultare, iar facilitatorii vor invita pe rând diferitele persoane să aducă în discuție un subiect și să-și spună opiniile despre acesta. Deseori sunt luate decizii prin vot democratic, alteori deciziile sunt sociocratice sau transferate către unul sau mai mulți responsabili (de la grupuri de lucru la echipa de management a Green-ului). 

Vinerea rezervăm prima parte a zilei pentru Flying Squad –  un model de învățare bazată pe locație, creat în Brooklyn, New York. În diminețile de Flying Squad ne setăm intenții și ne împărtășim mesaje pentru echipă, facem propuneri de locuri în care să mergem și apoi transformăm drumul în prilej de discuție, dezbatere, împărtășiri. 

Vinerea după-amiaza, în loc de “Reflection Meeting” avem “Gratitude Meeting” – ședința de recunoștință în care facilitatorii (tot copii și tineri) invită colegii (copii și adulți) să împărtășească reflecții, aprecieri și gratitudini pentru întreaga săptămână. Încheiem săptămâna cu mesaje de mulțumire pentru propria persoană, pentru cineva anume și pentru comunitate. 

Toate întâlniriile din Green sunt facilitate de copii și tineri, iar acolo unde este nevoie, ei primesc sprijinul ALFilor.

O zi tipică în Green

Ziua unui Greener începe la 09.00, cu ședința de dimineață – “Intention Meeting”. Timp de 50 de minute venim împreună ca grup, vedem care este nivelul de energie al fiecăruia dintre noi, împărtășim nevoile pe care le avem și cum avem nevoie ca ceilalți să ne abordeze, setăm intenții despre cum vrem să ne organizăm ziua, ne facem planuri, ne jucăm și ne conectăm la noi înșine, unii la alții și la comunitate.

Până la ora 13.00 ne implicăm în oferte (activitățile educaționale). Ofertele pot fi închise și deschise. Pe cele închise la alegem la început de trimestru și angajamentul de a participa la aceste oferte este pentru toate întâlnirile. De exemplu, persoana care a ales să participe la oferta de “Dungeons & Dragons” ori la oferta de “Limba italiană” – ambele oferte fiind închise, trebuie să participe la toate întâlnirile din acel trimestru, cu excepție momentele în care persoana nu se simte bine fizic sau emoțional, ori este într-o situație excepțională. Ne putem înscrie și la ofertele deschise, dar angajamentul de participare poate fi diferit de la o întâlnire la alta. 

Între orele 13.00 și 14.00 aranjăm masa de prânz, mâncăm împreună, curățăm spațiile și ne spălăm vasele. După ce mâncăm, ne bucurăm de timpul liber pe care-l avem, așa cum vrea fiecare.

Între 14.00 și 15.30 ne implicăm într-o a doua rundă de oferte. Ofertele, fie închise sau deschise, pot avea durată cuprinsă între 30 de minute și o oră și jumătate, dar există și oferte mai lungi (care încep dimineața și se continuă după-amiaza). 

La 15.30 ne reîntâlnim pentru ședința de după-amiază – “Reflection Meeting”. Ne dăm 30 de minute pentru a reflecta la cum a decurs ziua, ne gândim dacă ne-am atins intențiile și ce anume ne-a ajutat și ce ne-a împiedicat să avem rezultatele dorite. Ne gândim și la cum ne-am simțit și cum a fost viața în Green în ziua respectivă. 

La 16.00 începem curățenia, fiecare având o responsabilitate a sa, iar la 16.15 avem o a doua pauză de snack (prima fiind între 10.30 și 11.30 – fiecare luându-și gustarea când dorește în acest interval).

Pentru cei mai mici dintre Greeneri, cei de 3-5 ani, rutinele sunt aceleași, dar duratele lor sunt mai scurte, adaptate nevoilor grupului respectiv. Cei micuți au și un ALF dedicat, având posibilitatea de a sta pe lângă ALF-ul lor de dimineața sau ALF-ul de după-amiază. Oricât ar fi de mici, când sunt pregătiți și interesați de alte oferte, Greenerii pot să aleagă dintre ofertele adaptate pentru vârste mai mici, oferte dedicate doar lor sau oferte pentru copii interesați de un subiect anume – indiferent de diferențele de vârstă.

Oferte din care copiii și tineri pot alege

Ofertele din care copiii și tinerii pot alege sunt diverse și numeroase și sunt planificate de copii/ tineri, ALFi, profesori sau părinți pe baza cererilor copiilor și a nevoilor identificate în comunitatea noastră școlară, locală, națională și internațională. 


În Green School fiecare copil și tânăr are un ALF Mentor care-l ajută să implementeze propriul plan de învățare (creat la început de an și adaptat pe întreg parcursul anului) și să navigheze mai ușor prin relațiile pe care copilul le are în comunitate.

Grupurile de lucru

Pe lângă participare în oferte și facilitarea de oferte sau a ședințelor, copiii și tinerii se pot implica în viața comunității prin grupuri de lucru. Participarea în grupuri este și ea opțională, iar angajamentul este pe durata activității grupului (de cele mai multe ori este anuală). 

Year Book

O echipă care se ocupă de crearea unui album cu fotografii și povești din viața în Green din anul în curs. Cartea pe care o vom avea la final de an ne va ajuta să păstrăm anumite amintiri toată viața.

Social Media

O echipă care se ocupă cu realizarea de conținut media pentru conturile de Social Media ale Greenului. Membrii echipei creează filmulețe, iau interviuri, realizează fotografii.

Petreceri

În Green avem 3 petreceri importante – una pentru începutul de an, una înainte de vacanța de iarnă și una la final de an. Petrecerile sunt organizate de o echipă dedicată.

Mental Health

Valorizăm mult înțelegerea stării de bine și ce anume creează, la fel cum valorizăm înțelegerea suferinței emoționale și a modurilor în care să ne sprijinim colegii să treacă lin prin aceasta. Grupul îi va ajuta pe colegi să învețe despre propriile emoții prin diferite activități.

Protecția mediului

Acest grup va avea grijă să-i ajute pe colegii greeneri de orice vârstă să respecte resursele disponibile, să aleagă noi resurse prietenoase cu natura, să sprijine echipa să economisească, să reducă, să recicleze și să reutilizeze. 

Pranking Club

O echipă care se ocupă cu farse menite să ne intrige și să ne amuze, așa încât să avem zile bune în Green.

Gustări

O echipă care se ocupă cu pregătirea gustărilor de dimineață și de după-amiază pentru întreaga comunitate.

Excursii

O echipă care pregătește excursiile de zi sau de weekend și care sunt în afara ofertelor educaționale.

În Green School, o dată pe lună avem Community Day – o zi în care părinți din Green School și membri ai comunității locale sunt invitați în școală pentru oferte, interviuri și Biblioteca Vie. Aproximativ o dată la trei luni avem ocazia de a schimba ofertele disponibile, o dată cu schimbarea trimestrului. Calendarul Green School nu este identic cu cel al altor școli din sistemele de stat sau alternative.

Părinții au ocazia de a experimenta viața în Green School mai mult decât prin a înscrie, a aduce și a lua copilul de la școală. Alegerea educației auto-dirijate (SDE – Self-Directed Education) este o alegere a întregii familii, cu oportunități pentru fiecare membru a acesteia.

Părinții pot participa la Zile Agile cu oportunități de învățare pentru propriile interese, nevoi sau dorințe. Ziua Agilă este o zi în care părinții participă pentru 5-6 ore la o zi de învățare auto-dirijată pentru ei ca adulți (și nu neapărat din rolul de părinte). Periodicitatea Zilelor Agile o stabilim în fiecare an, cu părinții și facilitatorii. În trecut am avut oferte de Yoga, Scriere de proiecte, Inteligență Artificială, Învățare Auto-Dirijată, prim-ajutor, Wellbeing, lectură, meditație, grădinărit.

Începând cu anul educațional 2021 – 2022 am lansat proiectul “SDE Fridays” în care ne întâlnim vinerea, o dată la două săptămâni, pe zoom și găzduim o întâlnire de tipul AMA – Ask Me Anything about my SDE experience cu părinți și invitați din lumea învățării auto-dirijate din diferite țări din lume. Am găzduit până acum 19 invitați din 7 țări, majoritatea din SUA – unde învățarea auto-dirijată are o diversitate mare. În aceste evenimente, părinții au putut adresa orice întrebare au avut pentru invitați – de la îngrijorări firești venite din rolul de părinte, la întrebări specifice învățării auto-dirijate, modelului educațional urmat de invitat. Am găzduit până acum părinți, facilitatori, scriitori, editori, manageri de centre de învățare auto-dirijate, tineri care au ales învățarea auto-dirijată pentru propria călătorie.  

În 2023 am deschis prima serie de evenimente de dezvoltare personală în care lucrăm cu psiholog Sabina Pop pentru a ne înțelege mai bine pe noi, ca oameni care schimbă modele parentale și modele educaționale, care întrerup sau modifică cicluri transgeneraționale, care schimbă conserve culturale și vindecă răni vechi. Sabina este cea care ne ghidează în procesele de dezvoltare personală, folosind metode acțiune și tehnici speciale psihoterapiei de grup. Sabina este psihoterapeut, psihodramatician, coformator, membră a Consiliul director al Societății de Psihodramă J.L. Moreno. Are peste 10 ani experiență în munca cu grupuri și training organizațional. Lucrează în practică privată ca trainer senior și psihoterapeut în cabinet individual. Lucrează în psihoterapie individuală, psihoterapie de cuplu și de grup.

Întreaga familie este parte din procesele Green School, uneori cu implicare decizională, alteori consultativă. 

O dată la 3 luni, la început de an educațional, la mijlocul anului și aproape de final de an, ne întâlnim într-o sâmbătă la o zi de colectat de feedback, feedforward, propuneri și idei pentru anul în curs. Pentru aceste întâlniri ne folosim de tehnici de găzduire și de metoda Cafenelei mondiale (World Cafe). 

Părinții pot face parte și ei din grupuri de lucru, având la dispoziție 3 opțiuni

Grupul de lucru de comunitate

organizează evenimente pentru adulții și copiii din Green, de la petreceri în comunitate, la întâlniri de sprijin reciproc.

Grupul de lucru educațional

organizează evenimente de învățare pentru adulții și copiii din Green School bazate pe intențiile și interesele acestora: Community Day, tabere, excursii și Zile Agile pentru părinți.

Grupul de lucru despre viitor

este un grup consultativ care sprijină echipa de management a Greenului în planul de dezvoltare organizațională pe termen lung, de la planul de construcție, la cel de integrare eficientă în comunitatea locală.

Pe lângă grupurile de lucru și Cafenelele Green, părinții se mai pot implica și în Community Day – o zi pe lună când părinții pot găzdui oferte pentru copii și tineri (de la citit de povești, la a facilita oferte bazate pe propriile pasiuni sau experiențe și expertize).

În Green School educatorii se numesc facilitatori – Agile Learning Facilitators (ALF). Un ALF este o persoană care ghidează copiii și tinerii în procesele de creare a unui plan de învățare (de la visuri, dorințe, nevoi, interese și intenții la obiective specifice, activități și acțiuni, la rezultate și impact al planului), îi mentorează pentru atingerea obiectivelor planului de învățare și pentru a avea relații sănătoase în comunitate; ALFii îi ajută pe copii și tineri să-și cunoască starea emoțională și, luând-o în calcul, să-și seteze intenții pentru săptămâna/ ziua respectivă, iar la final de zi îi ajută în procesele de reflecție și de (auto)evaluare a experienței și rezultatelor proprii. 

Au propriile procese de învățare auto-dirijată și propriile planuri de învățare pentru care primesc sprijin de la mentorul dedicat și de la coordonatorul educațional și respectiv de la responsabilul de resurse umane. 
Facilitaroii lucrează în paradigma învățării auto-dirijate și dezvoltarea de cunoștințe, abilități, atitudini, valori și comportamente constant.

Roluri


ALF

ALF-ii sunt pasionați de educație și cunoaștere, creativi și autonomi. Sunt oamenii pe care ne bazăm cel mai mult în echipa.

  • Contract de muncă
  • Program de dimineață sau după-masă
  • Cursuri de formare continuă
  • Acces rețea internațională de formare
  • Mentorat
  • Abonament medical privat
  • Tichete de masă
  • 6 săptămâni concediu /an

Profesor

Profesorii sunt colaboratori pe perioadă determinată. Experți în domeniul lor: știință, teatru, skateboarding, muzică sau orice alt domeniu.

  • Contract de colaborare
  • Program flexibil
  • Acces la cursurile interne de formare
  • Acces la evenimente interne

Voluntar

Voluntarii sunt cei care vor să descopere rolul de ALF prin job-shadowing. Pot fi oameni de orice vârstă care își doresc un program de învățare dedicat pe o perioadă de 12 sâptămâni.

  • Contract de voluntariat
  • Mentorat
  • Plan de învățare
  • Resurse
  • Oportunități de formare
  • Certificat Voluntpass (minim 120 de ore de voluntariat);
  • Prioritate în procesele de recrutare Green School.

Oportunități


Pașii procesului de selecție și recrutare:

Interviu și vizită în spațiu
Probă practică împreună cu copii

Decizii și discuție
Ofertare / Feedback